27 september, 2013

Höstgryta

Vet inte vad som hänt?? 
Måste vara åldern el så är jag bara väldigt less på våra "vanliga" maträtter just nu, men seriöst, kalops OCH höstgryta på samma vecka. 
Tänk om familjen börjar ställa matkrav nu, när jag visat att jag faktiskt kan.......... IBLAND dåra ;D
Några var intresserade av receptet, såatte här kommer det.

Kycklingryta. 

Recept på kyckling- och gnocchigrytra. Benfria kycklinglår är en god lättlagad råvara som tillsammans med färsk gnocchi blir en spännande gryta.

4 person(er)
Ingredienser

2 stlökar, gula
300 gchampinjoner
600 gkycklinglår, skinn- och benfria
1 mskrapsolja
3 mskajvar relish, stark
2 dlmatlagningsgrädde, (15 %)
0,5 dlvatten
1 tsksalt
1 krmsvartpeppar
500 ggnocchi, färsk

Tillbehör

1 stgrönsallad

Tillagning

1. Skala löken och skär den i bitar. Dela champinjonerna i kvartar. Dela kycklinglåren i ca 3 cm bitar.
2. Bryn kycklingen i olja, tillsätt lök, champinjoner och fräs i en vid tjockbottnad kastrull i ca 3 minuter. Tillsätt ajvar, grädde och vatten. Salta och peppra. Låt sjuda ca 5 minuter.
3. Lägg gnocchi i kycklinggrytan och låt allt sjuda ytterligare två min. Smaksätt med salt och peppar. Servera med sallad.



Jag använde kycklingfilé ist för kycklinglår, mest för att jag inte är så bra på det här med matlagning, Gott blev det iaf. Såatte prova vetja ;P
Sallad, tomat, gurka och majs, med lite fröblandning på. Mmmmums.

Annars har jag BARA vilat idag! HELA dagen. En kort sväng till Väsby C för att inhandla en jacka till det äldsta barnet, hela veckan har han fått ha dubbla tröjor för att inte frysa, stackars barn. 
Snyggjacka från Bondelid, massor av rabatt, me lajk.

Trevlig helg vänner.

5 kommentarer:

Bagge sa...

Fina Sabina äntligen hör jag VILA,bra där tjejen ♡ Hoppas du får mys i helgen.// Kram Malin

Camilla sa...

www.grewematblogg.se är nästa steg va??
kraaaaaaaaaaaaaaaam

Mamma C sa...

Så gott det där var då. Tack så mycket för receptet. Ha en skön helg.
Kram Mamma C

Fresia sa...

Måste bara prova, gillar ju ALLA ingredienser!
Å igen, jag skulle stannat....

Pussa

Sabina sa...

Malin

Tack, ja det blev lite vila iaf och helgen har varit riktigt bra. Hoppas din oxå var kanon.
Kraaaaaaaam

Camilla

Hahahahaha det vet du <3
Kraaaaaaaaaam

MammaC

Mycket gott. Så lite så.

Kraaaaaaaam

Mamma

Det skulle du gjort, sååååå yummie.

Pussa